2019-03-14

Akty prawne Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

L.P.

Orzeczenie o potrzebie

Podstawa prawna

1.

Kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, w tym:

-niedosłyszących i słabo słyszących,
- niewidomych i słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową ,w tym afazją
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- z autyzmem w tym z zespołem Aspergera
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- niedostosowanych społecznie
 

Art. 71 b, ust. 3, ust. 6
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz 2005 r. Nr 17, poz. 141)

§ 3 ust. 2 pkt 2

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zadań działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r.  poz.199)

§ 1. pkt 1

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach 
i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)

§ 4 ust. 1 pkt 1

Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U Nr 173 z 2008r. poz. 1072) 
§ 2. ust. 1

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1489)

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U z 2013r. poz. 529) na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego  tekst jednolity (Dz. U. 2011r. Nr 231, poz. 1375)

§ 3 ust. 2 pkt 6 oraz ust 3.

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym  (.Dz U., Nr 296 poz.; 1755  par 3 ust 6  pkt 6

2.

indywidualnego nauczania

Art. 71 b, ust. 3, ust. 6, 
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz 2005 r. Nr 17, poz. 141)

§ 3 ust.2 pkt 2

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zadań działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 199)

§ 1. pkt 1
Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U Nr 173 z 2008r. poz. 1072)

3.

wczesnego wspomagania rozwoju

Art. 71 b, ust. 3
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz 2005 r. Nr 17, poz. 141)

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego rozwoju dziecka (Dz. U. 2013r. poz.1257)

§ 7

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 1 lutego  2013 r. w sprawie szczegółowych zadań działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 199)

§ 2. ust.5

 Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U Nr 173 z 2008r. poz. 1072)

 

4.

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze

Art. 71 b, ust. 3, ust. 6
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz 2005 r. Nr 17, poz. 141)

§ 3 ust. 2

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zadań działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r.  poz.199)

§ 2 ust. 1 pkt 4

Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U Nr 173 z 2008r. poz. 1072)

§ 1 ust. 1i 2

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r.  w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013r. poz.529)

 

Akty prawne stanowiące podstawę wydawania opinii przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną:

L.P.

Opinia w sprawie

podstawa prawna

1.

Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

art.71b, pkt 3
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2013, poz. 1257)

§ 7
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r poz. 199), 
Rozporządzenie MEN z dn. 18.09.2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. Nr 173 z 2008r., poz. 1072)

2.

Gotowości szkolnej przez dziecko w wieku 5 lat, które odbywa roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym

art. 14, ust 3 i 3a
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 4 ust.1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r., poz. 199),

3.

Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej

art. 16, pkt 2
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 4 ust.1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r poz. 199),

4.

Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego

art. 16, pkt. 4
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 4 ust.1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r.. poz. 199),

5.

Promowania ucznia kl. I lub II szk. podst. do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego

Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)

& 20 ust 2
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83 poz.562 oraz zmiana z 10 sierpnia 2010r. Nr 156 ,poz. 1046).
§ 4, ust.1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz. 199)

6.

Pozostawienia ucznia kl. I-III szk. podst. na drugi rok w tej samej klasie

§ 20, ust.9
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz.562 oraz z 10 sierpnia 2010 r. Nr 156, poz. 1046).
§ 4, ust.1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r.  poz. 199)

7.

Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi , z autyzmem, w tym zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego

art. 22, ust.2, pkt. 4
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 10 ust.1 i 2
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz.562 oraz z 10 sierpnia 2010r. Nr 156, poz. 1046).
§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. po. 199)

8.

Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej

art. 22, ust.2pkt 11
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 8 
Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz. 532)
§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz. 199)

9.

Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia

art 22, ust 2 pkt 4c, art. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 6 
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562 oraz z 2013r. poz. 520.).
§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz. 199)

10..

Dostosowania warunków sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu dojrzałości, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia

(w przypadku egzaminu gimnazjalnego i maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dotyczy ucznia, który ma stwierdzoną dysleksję rozwojową do ukończenia szkoły podstawowej – wyjątek § 6a ust.2, ust.3 Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie)

art 22, ust 2 pkt 4
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 37 i § 59
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz.562 oraz z 2010r. Nr 228, poz. 1491 ).
§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1utego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r.poz. 199)

11.

Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki

art. 66, ust.1
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 6 i 7
Rozporządzenie MEN z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2002r. Nr 3, poz. 28)
§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r.  poz. 199)

12.

Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy

§ 8 ust 2.
Załącznik nr 3 do Rozporządzenia MEN z dn. 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 i z 2002r. Nr 10, poz.96)
§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1  lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r.  poz. 199)

13.

Pierwszeństwo w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej

art. 22, ust.1 pkt. 1
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
§ 10 pkt 3 oraz §13 pkt 8
Rozporządzenie MEN z dn. 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. 2004r. Nr 26, poz. 232).
§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz. 199)

14.

Udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu

§4 ust. 1
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz. 199)
§ 1-5 
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 5 grudnia 2002r. w sprawie przypadków, w których wyjątkowo jest dopuszczalne zatrudnienie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, oraz osób mniemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum oraz osób nie mających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum (Dz.U. Nr 214, poz. 1808)

15.

Opinia dotycząca braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych

art. 304, § 4pkt 2
Kodeks Pracy (Dz.U. z 1998r. nr 21, poz. 94)

16.

Objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu

art. 22, ust.2 pkt. 11
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)


§1  i § 8 pkt 1 i 2 

Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz.199)

17

Objęcia ucznia/wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce

art. 22, ust.2 pkt. 11
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141)
 

§1  i § 8 pkt 1 i 2 
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz. 199)

 

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..