Akty prawne Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
L.P. |
Orzeczenie o potrzebie |
Podstawa prawna |
1. |
Kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, w tym: -niedosłyszących i słabo słyszących, |
Art. 71 b, ust. 3, ust. 6 § 3 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej § 1. pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U Nr 173 z 2008r. poz. 1072) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1489) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U z 2013r. poz. 529) na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego tekst jednolity (Dz. U. 2011r. Nr 231, poz. 1375) § 3 ust. 2 pkt 6 oraz ust 3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym (.Dz U., Nr 296 poz.; 1755 par 3 ust 6 pkt 6 |
2. |
indywidualnego nauczania |
Art. 71 b, ust. 3, ust. 6, § 3 ust.2 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zadań działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 199) § 1. pkt 1 |
3. |
wczesnego wspomagania rozwoju |
Art. 71 b, ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego rozwoju dziecka (Dz. U. 2013r. poz.1257) § 7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zadań działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 199) § 2. ust.5 Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U Nr 173 z 2008r. poz. 1072)
|
4. |
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze |
Art. 71 b, ust. 3, ust. 6 § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej § 2 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez Zespoły Orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U Nr 173 z 2008r. poz. 1072) § 1 ust. 1i 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. z 2013r. poz.529)
|
Akty prawne stanowiące podstawę wydawania opinii przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną:
L.P. |
Opinia w sprawie |
podstawa prawna |
1. |
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka |
art.71b, pkt 3 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. 2013, poz. 1257) |
2. |
Gotowości szkolnej przez dziecko w wieku 5 lat, które odbywa roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym |
art. 14, ust 3 i 3a |
3. |
Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej |
art. 16, pkt 2 |
4. |
Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego |
art. 16, pkt. 4 |
5. |
Promowania ucznia kl. I lub II szk. podst. do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego |
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141) & 20 ust 2 |
6. |
Pozostawienia ucznia kl. I-III szk. podst. na drugi rok w tej samej klasie |
§ 20, ust.9 |
7. |
Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi , z autyzmem, w tym zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego |
art. 22, ust.2, pkt. 4 |
8. |
Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej |
art. 22, ust.2pkt 11 |
9. |
Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia |
art 22, ust 2 pkt 4c, art. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty(Dz.U.z 2004r.,Nr 256, poz.2572, Nr 273,poz.2703 i Nr 281, poz.2781 oraz z 2005r.Nr 17, poz.141) |
10.. |
Dostosowania warunków sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu dojrzałości, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia (w przypadku egzaminu gimnazjalnego i maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dotyczy ucznia, który ma stwierdzoną dysleksję rozwojową do ukończenia szkoły podstawowej – wyjątek § 6a ust.2, ust.3 Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie) |
art 22, ust 2 pkt 4 |
11. |
Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki |
art. 66, ust.1 |
12. |
Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy |
§ 8 ust 2. |
13. |
Pierwszeństwo w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej |
art. 22, ust.1 pkt. 1 |
14. |
Udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu |
§4 ust. 1 |
15. |
Opinia dotycząca braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych |
art. 304, § 4pkt 2 |
16. |
Objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu |
art. 22, ust.2 pkt. 11
Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz.199) |
17 |
Objęcia ucznia/wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce |
art. 22, ust.2 pkt. 11 §1 i § 8 pkt 1 i 2 |